lunes, 11 de noviembre de 2013

El currículum

Començarem definint el terme. 
"El currículum ens parla de què es deu ensenyar, però també dels mètodes i estratègies per aconseguir-lo, així com també ens indica com, quan, i de quina manera evaluar."
Diriem que el currículum ha de ser el conjunt d'una sèrie de finalitats que ha de seguir l'educació i tots els membres o elements que formen part d'aquesta. El currículum és tot alló que l'alumne APREN, encara que no necessàriament de manera explícita( més endavant parlarem d'aixó).
Com bé podeu observar, només en definir el terme podria escriure mil paraules, ja que és un concepte extens i que cada persona pot ser ho veu o ho defineix d'una expectativa diferent.
Parlem ara d'un concepte relacionat, parlem de currículum ocult. Començaré diguent que el currículum ocult s'enten de manera negativa i, són tots aquells coneixements que els mestres ensenyem de manera involuntària i que té consecuències negatives en l'aprenentatge de l'alumne. Per exemple: Un dia arrib a classe i els meus alumnes estàn cridant dins l'aula, i jo faig un crit per a que ells callin. Que és el que realment estàn aprenent de manera involuntària per part meva? Doncs que sí es pot cridar. Es a dir, conscientment vols transmetre uns coneixements pero de manera inconscient transmets uns altres. Podem arribar a la conclusió de que el currículum ocult produeix injustícies.

La LOGSE(Llei orgànica del sistema educatiu,1990) introdueix el concepte modern de currículum sobre el qual treballam actualment, introdueix els objectius i les finalitats a les quals l'educació ha d'arribar.
Podem dir que el currículum té un mirall per saber cap a on ha de regir-se, i per aixó disposem de quatre fonts: la font epistemològica, la font psicològica, la font sociològica, i la font pedagògica.

  • La font epistemològica és aquella que té a veure amb els coneixements. El currículum analitza aquells coneixements que són prioritaris de cada ciència.
  • La font psicològica es fixa en com aprenem, en com funcionen els processos cognitius.
  • La font sociològica s'encarrega de dir-nos que és alló realment important en funció d'un determinat moment històric. La persona ha de ser capaç d'aprendre i desaprendre habilitats per afavorir les necessitats del futur.
  • I per últim, la font pedagògica té a veure amb la metodologia que és adequada per a aquestes ciències.
Seguirem parlant d'unes característiques molt homogènies i relacionades de les quals disposa el model curricular actual.
El currículum és únic: tots els alumnes de primària han d'arribar a les mateixes finalitats, és a dir, tots el alumnes han de ser igual amb els mateixos drets. 
El currículum ha de ser obert, serà només una proposta, per a que la resta de membres que hagin de treballar dins d'aquesta proposta, puguin organitzar i distribuir de la manera que es dessitgi. Ha de ser obert pero a que pugui recuir una sèrie d'intencions educatives globals per a que cada centre les adapti en funció del seu entornt. Si és obert, vol dir que al mateix temps ha de ser flexible i descentralitzat, vol dir que passarà per diferents nivells on s'arirà tancant. Per tant, cada nivell farà la seva aportació i serà menys centralitzat en un punt determinat.
Actualment la LOMCE(2012)  tanca el currículum i és més centralitzat, la qual cosa no permet a les comunitats autònomes prendre cap decisió.

És important també parlar dels diferents nivells de concreció dels quals disposa el currículum.
Quan parlam de nivells de concreció, parlam de la necessitat d'anar tancant i conretant aquest currículum obert del qual parlàvem anteriorment. La LOGSE, al 1990, va establir tres nivells.

  • El primer nivell és la base currícular que ve determinada per l'administració, ens indica com i quan fer cada acció i ens dona orientacions de com i quan hem d'avaluar. Dins d'aquest nivell troben continguts conceptuals, procedimentals  i actitudinals dels quals més endavant també parlarem.
  • El segon nivell fa referència als projectes curriculars que redacta cada centre. Es pot tenir com a model currículums anteriors.
  • I per últim, el tercer nivell són els objectius, continguts i accions educatives que tenen relació amb els alumnes i les particularitats d'una aula. Peró, moltes vegades en aquest nivell, l'adaptació no es produeix, ja que per culpa de la saturació dels mestres, aquests cauen en l'error de no fer les corresponents adapcions curriculars i utilitzen l'adaptació del llibre de text, oblidant la seva PROFESSIONALITAT. L'adaptació que fa el nivell administratiu no pot resoldre les necessitats de tots els alumnes, i és precissament d'aixó del que s'ha dencarregar el mestre, que és la persona que millor coneixerà als seus alumnes.

Es recomana que el mestre organitzi les seves sessions d'quella manera que trobi pertinent, però que mai es quedi per davall dels mínims continguts reclamats pel primer i segon nivell( administració i centre educatiu).

Acabarem parlant dels diferents continguts que trobem dins d'aquest polèmic currículum.
Definim continguts al conjunt de sabers que l'alumne ha d'obtenir de manera significativa i que afavoreixen la seva entrada en el món social.
Existeixen tres tipos de continguts: Els procedimentals, conceptuals i actitudinals.

  • Els continguts procedimentals fan referència a alló que l'alumne ha de saber fer per aconseguir uns coneixements, i, estàn relacionats amb les competències pròpies i personals.
  • Els continguts conceptuals són aquells conceptes que es tenen saber. És important partir de la base de que sean els mateixos alumnes els que siguin capaços de generalitzar a partir de la experimentació d'estrategies com elements particulars.
  • Els continguts actitudinals fan referència a la actitud que el nin pot mostrar sobre els aprenentatges o valors que regeixen les seves accions.
Sobre les meves expectativas referides a aquest tema puc dir que és cert que aquest treball moltes vegades es veu dificultat per què, com tot en aquesta actual societat, el currículum també està embrutat per la política. Així, cada vegada que canvien els pressumptes representants del poble, alló que primerament intenten canviar són les lleis de l'educació, variant també el currículum i donant als mestres més feina de la que ja tenen. Crec que seria convenient que els diferents partits polítics fessin un pacte mitjaçant el qual aquest currículum quedi amb unes bases inamovibles. Malgrat aixó, si un professor té clara la seva funció, els seus objectius i la seva professionalitat, donarà igual el nombre de vegades que es modifiqui el currículum, ja que tindràn clar la direcció cap on volen mirar i les necessitats de cadasqun dels seus alumnes. És molt important que els mestres tinguin clar la paraula professionalitat, ja que és aquesta la que marcarà la seva docència i l'aprenentatge dels seus alumnes. Ara començ a entrendre per que tanta gent està a favor de les vagues. És totalment injust i indignant que aprovin una llei i arrassi amb tota la professionalitat de tots els mestres, prohibint per complet la seva decisió i organització en tots els àmbits. Les lleis no tenen en compte el principal element del qual manquem: EL TEMPS.



Artefacte propi fet a classe.










                                                                                                               Artefacte propi

No hay comentarios:

Publicar un comentario